imPROVE = emPOWER

ŞI A FOST ŞI PLYMOUTH ... 

Dumitrache.jpgProf. Amalia Dumitrache


        Cele trei săptămâni petrecute la Plymouth, U.K, au însemnat pentru mine dezvoltare personală şi profesională, oportunitatea de a dobândi noi cunoştinţe despre normele şi valorile europene, din prisma facilitatorului de dezvoltare comunitară, posibilitatea de a exersa şi a  îmbunătăţi cunoştinţele lingvistice.

          Chiar dacă oraşul nu este o metropolă, tot aş putea spune că este un oraş multicultural, în autobuz auzi de la franceză până la limba chineză, pe stradă vezi oameni cu diverse trăsături ale feţei, de la ochi oblici până la aspecte semitice, negroide, hindi. Plymouth, cel mai mare oraş din Devon, este şi unul dintre cele mai mari porturi din lume, dar şi una dintre cele mai mari baze navale din Europa. Portul este plin de ambarcaţiuni simpatice, mari şi mici, după buget: iahturi, şalupe, vase pescăreşti. În apropierea acestuia se află zona istorică a oraşului, The Barbican, absolut delicioasă, cu clădiri vechi şi străzi înguste ca într-un labirint, ce par desprinse din filme. Aici ne-am bucurat să vizităm Acvariul şi scările Mayflower. Un alt loc de înaltă încântare este Esplanada Hoe, o esplanadă largă şi ierboasă, brăzdată de alei, de unde se vedeau privelişti mirifice ale insuliţelor, golfurilor şi porturilor. Oraşul este cunoscut şi ca un centru universitar, având una dintre cele mai recunoscute universităţi din Marea Britanie. Documentându-mă mai bine despre oraş, am aflat chiar de existenţa aici a unei Biblioteci Româneşti, inaugurată în 2010, fiind un proiect comun al Ambasadei României la Londra şi al Institutul Cultural Român  Londra, dedicat comunităţii româneşti din Marea Britanie.

          Pentru mine, anul2014 adebutat şi cu un vis-acela de a merge cu avionul şi de a vizita Londra. Despre avion, ce să zic, mi-am închipuit că trebuie să fie ceva miraculos şi mi s-a confirmat. Despre Londra, fiind profesoară de geografie, ştiam din cărţi, statistici: una dintre marile metropole europene, un oraş situat pe Râul Tamisa, oraşul cu cel mai vechi metrou din lume etc.,însă vizitarea lui, pas cu pas, atât cât am reuşit în trei zile, m-a fascinat întru totul. Clădirile impozante, arhitectura londoneză îmi cereau, parcă, câte o fotografie, mi se părea că, în euforia mea (că mi-am văzut visul împlinit), pot rata o imagine, o clădire, un peisaj, un obiectiv…Londra începea să mă înghită puţin câte puţin cu toate mijloacele sale de acaparare, pentru că e un oraş care nu spune ,,nu” celor care vor să-l experimenteze. Am trecut în agenda personală câteva muzee celebre, o croazieră pe râul Tamisa, renumitele catedrale Westminster şi St. Paul, dar şi o experienţă de neuitat în London Eye.

          Mă bucur că am făcut parte din această echipă şi încurajez colegii să devină participanţi activi în derularea diverselor proiecte europene.

 

Jurnal londonez sau  cum sa spui ca exista viata dupa ce vezi Londra


Sava.jpg

  Prof. Camelia Manuela Sava

 

Londra: capitala Regatului Unit al Marii Britanii si al Irlandei de  Nord. Cam asta citesc elevii in manualele de geografie sau de engleza din scolile romanesti.

 Ei bine, realitatea este cu totul alta. Londra este o capitala cosmopolita, unul dintre cele mai frumoase si mai interesanta orase ale lumii

In cadrul Proiectului european "imProve=emPower" ce se desfasoara la Plymouth,UK, in perioada 26.01. 2014 - 15.02. 2014, cativa dintre membrii grupului tinta, sapte la numar, am hotarat, de comun acord cu managerul proiectului, sa mergem intr-un weekend sa vizitam Londra.

Drumul nocturn, desi obositor, era promitator in ceea ce priveste aventura noastra care suna: o data in viata... Asa ca dupa modelul latin al anticilor, " toate drumurile duc la Roma", calatoria noastra incepea la miezul noptii cu un autocar elegant, National Express.

Dimineata de 7 februarie, noi fiind tot sapte la numar, ne-a ametit cu mirosul misterios al renumitei capitale europene. Londra! Un nume atractiv si sonor!

Primul contact in aburii usori ai diminetii londoneze a fost cel cu taximetristii londonezi, din fata autogarii Victoria Bus Station, un loc imens, curat si foarte riguros organizat. Flerul conducatorului grupului nostru, parintele Andrei Stefan Costache, a constat nu numai in reusita acestei vizite, cat si in orientarea catre un hostel primitor si civilizat, Equity Point din Paddington, pe care il recomandam cu caldura si altor excursionisti.

Era momentul cand lumina sta sa rupa fasia neguroasa a noptii misterioase londoneze si, dupa ce ne-am familiarizat cu hostelul, lasand bagajele mai grele in grija gazdelor, am pornit inspre cucerirea cetatii britanice. Pasul urmator a fost sa luam cu asalt muzeele londoneze: Muzeul de Stiinta, Albert and Victoria Museum si Muzeul de Istorie. Ochii nostri nu mai pridideau in a capta minunile  lumii adunate in centrul Londrei.

Dupa orele pranzului - cu o mica escala in camera de hotel, inghesuita, dar curata, am reluat asaltul, de data aceasta Trafalgar Square ne-a uimit cu aglomeratia ei, cantecul din cimpoi al unui scotian facandu-ne sa ne dam seama abia acum ca suntem departe de casa, ca suntem diferiti ca natie si civilizatie. National Gallery, cu tablouri celebre si culori emotionante ne-a primit ca pe sutele de vizitatori, gratis, numai pentru bucuria de a primi  in dar si de a duce cu noi mai departe frumusetea lumii.

Un ultim popas din prima zi a fost o trecere in revista a magazinelor celebre din Harrod's, unde totul este ametitor de elegant si de scump. Seara s-a incheiat cu o privire asupra celebrei roate, London Eye, care ne facea cu ochiul in sclipirile ei albastre, pe malul Tamisei, pe partea opusa Big Benului. Atmosfera destinsa a pus capat primei zile, pe cat de obositoare, pe atat de interesanta, in capitala regatului.

A doua zi, dupa o furtuna matinala trecatoare in cadrul grupului, fiindca unii se cred alfa si altii omega, ca in orice grup care se naste, se coaguleaza si creste, am reusit sa ajungem cu metroul londonez, singurul mijloc de transport in comun folosit de intregul grup pe tot parcursul sederii noastre aici, la Buckingham  Palace, sa urmarim schimbarea garzii: un eveniment militar si un spectacol inedit ochilor nostri, totodata.

 Pranzul ne-a gasit pe strada cautand sa ne informam asupra a ceea ce puteam vizita mai departe, asa ca am ales toti sa ne imbarcam pe feribot si sa plutim pe Tamisa pana la Turnul Londrei, unde am avut norocul sa putem sa ne alaturam unui grup de vizitatori si sa ne bucuram de umorul englezesc nedezmintit al gardianului care ne dadea explicatii la fiecare colt: Bob/Filip a fost un exemplu extraordinar pentru ceea ce se cheama iconografia/simbolistica Londrei - aplauzele intregului grup i-au rasplatit efortul de a ne fi ghid.

Dupa ce ne-am intors la locul de imbarcare, a urmat o alta surpriza: urcarea in London Eye, roata gigantica in care am urcat doar trei: Amalia, Stefan si cu mine. Splendida imagine a Londrei in culorile fantastice ale noptii a meritat sa imi inving teama - oricum, e foarte sigura si lina miscarea, asa ca o recomand cu insistenta, nu trebuie ratata aceasta experienta de a fi sus, la inaltime!

Oboseala isi spunea cuvantul, asa ca ne-am retras pentru o portie de fish and chips (peste cu cartofi prajiti, specialitatea casei), la sfarsitul serii alegand sa mai cutreieram cateva magazinase de suveniruri.

 Era totodata ziua mea de nastere, sarbatorindu-mi cel de-al doilea majorat, cum imi place sa spun, asa ca am cantat si ne-am incantat de muzica buna oferita de experienta de DJ  de la radio a parintelui Andrei, care a reconstituit atmosfera Cenaclului Flacara - pentru totdeauna!

 A doua noapte s-a lasat peste calatorii veniti de departe, obositi dar fericiti de ceea ce acumulau ca experienta de viata.

 A treia dimineata, duminica, 9 februarie, fiind si zi liturgica, nu puteam sa ratam vizitarea celebrelor catedrale londoneze: Westminster Abbey, in care nu se putea intra fiindca se tinea slujba, asa ca nu am insistat si am facut fotografii doar din exterior, pe cand la St. Paul, ne-am recules, aprinzand lumanari si ascultand inceputul Sfintei Liturghii, cu ganduri pioase la celebrarea liturghiei noastre ortodoxe.

 In final, in timpul ramas pana la plecarea din Victoria Bus Station, am reusit sa vedem pe fuga British Museum (in doua ore), imens si impozant, cu marturii ale existentei oamenilor pe acest pamant:  punand capat impresionantei si uluitoarei noastre calatorii in capitala Regatului Unit!

Cee ce a ramas de vizitat, va fi vazut, cu siguranta, cu o alta ocazie, caci promitem sa ne intoarcem intr-o buna zi la Londra, care a ramas in inima noastra pentru totdeauna!

imProve = emPower

Florea.jpgProf. Elena Florea

În perioada 26 ianuarie - 15 februarie a.c. am beneficiat de o mobilitate de formare profesională în UK în contextul proiectului imProve = emPower, proiect derulat de Colegiul Național ,,Al. Vlahuță’’, Rm. Sărat cu finanțare europeană în cadrul programului, acum deja finalizat, Lifelong Learning, sub- programul Leonardo da Vinci.

Scopul principal al proiectului a fost acela de a dezvolta, în rândul participanților, competențele specifice ocupației de facilitator  de dezvoltare comunitară (FDC) prin plasarea în practică la locul de muncă a membrilor grupului tintă în organizații din UK ce derulează activități de profil, private sau publice, cu sau fără scop patrimonial, cum ar fi întreprinderi sociale, asociații non- profit sau ONG- uri, firme, centre de formare, școli, etc.

În România, cel puțin, ocupația de facilitator de dezvoltare comunitară este una relativ nouă și, prin urmare, cvasi-necunoscută. Conform COR (Codul Ocupațiilor din România), facilitatorul de dezvoltare comunitară este plasat în cea de- a treia grupă majoră de ocupații, Tehnicieni și alți specialiști din domeniul tehnic, în grupa minoră 341, Alți specialiști în domeniul juridic și social.

Ca percepție generală însă, facilitatorul de dezvoltare comunitară este asimilat specialiștilor în asistență socială deși, prin natura câtorva dintre sarcinile ce îi sunt asociate, cum ar fi cea de construire a capacității locale, facilitatorul desfășoară activități mult mai complexe, cu implicații pe mai multe planuri.

Se opinează adesea - și îmbrățișez și eu acest punct de vedere – că ocupația de FDC a apărut tocmai din nevoia, resimțită de tot mai multe comunități și categorii de persoane, de a primi servicii de asistență  integrată.

 Facilitatorul are, înainte de toate, am înțeles eu în urma stagiului din UK, rolul de a pune în relație de comunicare și colaborare entități existente și, dacă este necesar, să asiste (în sensul de ajutor și suport pe care îl are cuvântul în limba engleză) la crearea de noi entități. Facilitatorul se asigură că între entitățile și factorii de decizie implicați într- o situație ce necesită o rezolvare există relații funcționale. Va face lucrul acesta prin prisma competențelor sale de bun comunicator, bun moderator și negociator, excelent team play-er, etc în scopul de a soluționa o problemă (a unei comunități sau a unui membru al acelei comunități), folosind, desigur, tehnici și metode specifice.

Rolul facilitatorului și implicarea sa pot merge de la punerea la dispoziția actorilor interesați a unei liste cu contacte utile, identificarea unui spațiu de întâlnire și dialog pentru aceștia, identificarea factorilor de influență și de risc într- o situație de negociere, spre exemplu, până la constituirea unui grup de inițiativă, chiar oferirea asistenței necesare pentru a transforma grupuri de inițiativă în persoane juridice. 

După cum se poate observa, facilitatorul trebuie să posede un spectru cât mai larg de cunoștințe, de la cele psihologice și pedagogice până la cunoștințe din domeniul legislației și protecției muncii, protecției minorilor, cunoștințe de management, dezirabil chiar cunoștințe juridice.

Personal, ceea ce m-a motivat să urmez un stagiu de formare în această ocupație a fost oportunitatea de a- mi exersa o serie de competențe pe care, prin prisma formării mele inițiale, profesor, le dețineam (cum ar fi cele de comunicare eficientă, de comunicare în limbi străine, de planificare a propriei activități, de lucru în echipă, etc) și să îmi dezvolt, pornind și folosindu-mă de acestea, altele.

poza 1.jpg

Organizația în care mi-am desfășurat stagiul, Almond Vocational Link, Plymouth, UK, mi-a oferit posibilitatea, prin natura sarcinilor ce mi-au fost atribuite, de a- mi dezvolta acele competențe specifice ocupației de FDC, cât și șansa de a mă familiariza cu principalele instrumente de lucru cu care facilitatorul operează (E inutil să le descriu aici; sunt clar prezentate în COR).

Pe durata stagiului, în mod inevitabil, am reflectat, printre altele, și asupra gradului și modului în care lucrurile învățate pot fi folosite la întoarcerea în țară pentru a-mi potența activitatea de profesor, diriginte, formator, membru al comunității, toate acestea fiind câteva dintre rolurile pe care mi le asum de ceva vreme. De asemenea, m-am întrebat dacă, cum și în ce împrejurări voi putea să-mi exersez competențele de FDC.

În acest context, am făcut descoperirea (cât se poate de banală, de altfel) că, dacă aleg să  privesc dincolo de perimetrul clasei în care predau, voi descoperi o multitudine de situații în care mă voi putea manifesta ca facilitator.

În egală măsură, am realizat că, adoptând măcar o parte dintre atitudinile specifice facilitatorului (cum ar fi deschiderea către ceilalți și respectarea diversității, convingerea că fiecare individ poate contribui la rezultatele grupului sau conștientizarea permanentă a propriului comportament), voi deveni, în mod sigur, un diriginte mai bun și un mai bun formator.

De la revenirea în țară, colegi, cunoștințe, chiar și elevi (mai curajoși) m-au chestionat în legătură cu cele învățate în UK, în legătură cu beneficiile acestei mobilități. Știu că același lucru li s-a întâmplat și celorlalți participanți la mobilitate și pot să-mi imaginez cât de diferite sunt răspunsurile fiecăruia dintre noi pentru că această experiență a avut impact asupra noastră pe mai multe planuri; aici am încercat doar să evidențiez ceva din impactul vizibil în plan profesional.

Concluzie? S- a demonstrat: imProve = emPower

2014-01-29_09.18.53.jpg2014-01-29_09.20.29.jpg2014-01-29_10.41.19.jpg2014-01-29_11.09.20.jpg2014-01-31_09.30.02.jpg2014-02-09_13.02.42.jpg2014-02-11_11.00.06.jpg